Όλα άρχισαν το 1924. Την ιδέα για τη δημιουργία μιας πρότυπης μονάδας εμφιάλωσης στην Αγριά, παράλληλα με τα ψυγεία, είχαν οι τότε ιδιοκτήτες αδελφοί Κοσμαδόπουλοι. Μετά από πρόσκλησή τους ένας Γερμανός μηχανικός που λεγόταν Otto, εγκαθίσταται στο Βόλο και δημιουργεί τη διάσημη συνταγή της λεμονάδας που μέχρι σήμερα παραμένει μυστική. Ας παρακολουθήσουμε όμως το ξεφύλλισμα της ενδιαφέρουσας αυτής ιστορίας έτσι όπως μας την αφηγείται ο κ. Παναγιώτης Μίλης, διευθυντής Μάρκετινγκ της ΕΨΑ:
Κύριε Μίλη, οι άνθρωποι της ΕΨΑ έχουν γράψει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ιστορία. Μπορείτε να απαριθμήσετε για λογαριασμό των αναγνωστών του Travel Times ορισμένους από τους σημαντικότερους σταθμούς αυτής της πορείας;
Με τη δημιουργία της διάσημης συνταγής της λεμονάδας αρχίζει η παραγωγή. Με τη λειτουργία του εργοστασίου η ΕΨΑ παρέχει ρεύμα και σε όλη τη γύρω περιοχή.
Το 1936 ιδιοκτήτης της ΕΨΑ γίνεται η Εθνική Τράπεζα. Η εταιρεία επενδύει σε νέες εγκαταστάσεις και μηχανήματα.
Η γυάλινη φιάλη με την μπίλια αντικαθίσταται από τη φιάλη με μηχανικό πώμα. Ένα χρόνο αργότερα η λεμονάδα ΕΨΑ κερδίζει το «Χρυσούν Βραβείον Ποιότητος» στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Το 1940 ο Αριστείδης Αλεξανδρίδης, ένας απλός υπάλληλος της τράπεζας, δέχεται συγχαρητήρια: Η πρωτότυπη φιάλη που έχει σχεδιάσει από μεράκι για τη λεμονάδα είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Μοντέρνα για την εποχή φόρμα, έντονος χαρακτήρας και ένας ανάγλυφος ρόμβος που δηλώνει ότι το προϊόν έχει βραβευθεί. Μια σημαντική καινοτομία είναι το νέο πώμα crown που καταργεί για πάντα το μηχανικό πώμα.
Το 1969, σαράντα πέντε χρόνια μετά την ίδρυση της ΕΨΑ, η Εθνική Τράπεζα αποδέχεται την πρόταση των αδελφών Μοσκαχλαϊδη και Νίκου Τσαούτου και έτσι η ΕΨΑ έρχεται στα χέρια των σημερινών ιδιοκτητών της. Οι νέες επενδύσεις που γίνονται αυξάνουν την παραγωγή στις 30.000 φιάλες την ώρα.
Η ΕΨΑ από μια μικρή τοπική επιχείρηση κατέκτησε την ελληνική και σήμερα διεκδικεί τη θέση της και στην παγκόσμια αγορά. Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν σε αυτό το «ελληνικό θαύμα»;
Η ΕΨΑ είναι μια παραδοσιακή οικογενειακή επιχείρηση. Η πορεία των 88 ετών έντονης παρουσίας, κυρίως στη Μαγνησία, «έδεσε» το προϊόν με την περιοχή. Ήταν γνωστή ως ένα τοπικό προϊόν, το οποίο έφερναν στην Αθήνα ως δώρο στους γνωστούς τους οι επισκέπτες του Πηλίου φορτώνοντας κασάκια μαζί με τις αποσκευές τους στο αυτοκίνητό τους.
Η διαφήμιση από στόμα σε στόμα ενίσχυσε το μύθο της ΕΨΑ. Η μυστική συνταγή του Γερμανού χημικού μηχανικού Otto που δημιούργησε τη λεμονάδα είναι ακόμη ικανή να «ηδονίσει» και τον πιο απαιτητικό ουρανίσκο.
Με τη διεύρυνση της επικοινωνίας πανελλαδικά και την τοποθέτηση στα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης, ενισχύθηκε η εικόνα του «ανώτερου» ποιοτικά προϊόντος και δημιουργήθηκε η βάση για την εξάπλωση εκτός Θεσσαλίας.
Σήμερα η ΕΨΑ εξαντλείται από τα ράφια στα σούπερ μάρκετ και υπάρχει σε αρκετά σημεία πώλησης υψηλού πρεστίζ. Δημιουργούνται συνεχώς νέα σημεία πώλησης και έπεται συνέχεια.
Τα τελευταία χρόνια η ΕΨΑ εξάγεται και στο εξωτερικό, σε χώρες όπως είναι η Αυστραλία, η Αμερική, η Κύπρος, η Γερμανία. Τα προϊόντα που κυρίως εξάγουμε είναι όλα τα προϊόντα στις συσκευασίες μη επιστρεφόμενης γυάλινης φιάλης. Έτσι λοιπόν ακόμη και οι ομογενείς μπορούν πια να απολαύσουν την ΕΨΑ τους όπου και αν βρίσκονται!
Πώς εμφανίζεται η πορεία της ΕΨΑ στην εγχώρια αγορά; Δώστε μας μια εικόνα για τα μερίδια αγοράς και τις σχέσεις με τις ανταγωνίστριες εταιρείες.
Παρά τις συνεχείς πτώσεις των μεριδίων και του όγκου της αγοράς λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας, η εισαγωγή των νέων κωδικών έφερε άνοδο των πωλήσεων στην ΕΨΑ. Στην υπόλοιπη αγορά είναι χαρακτηριστική η αύξηση στα private labels και στα σημεία λιανικής hard discount. Αυτό είναι φαινόμενο το οποίο θα κρατήσει μερικά χρόνια ακόμη δίνοντας σαφές προβάδισμα στα χαμηλής τιμής προϊόντα και στις μάρκες ιδιωτικής ετικέτας των λιανοπωλητών.
Γενικά η αγορά των αναψυκτικών αντιμετωπίζει μείωση όγκου αλλά και αξίας περίπου 6% το πρώτο τρίμηνο του 2012 (πηγή IRI), αφού οι προσφορές από όλες τις εταιρείες είναι καθημερινό φαινόμενο, ως κυρίας μεθόδου διατήρησης μεριδίων.
Ti μερίδιο του τζίρου της επιχείρησης αναλογεί στις εξαγωγές;
Προς το παρόν οι εξαγωγές αποτελούν περίπου το 5% της συνολικής μας παραγωγής, αλλά πιστεύουμε ότι σταδιακά μπορούμε να φθάσουμε και το 10% ή το 15% των πωλήσεών μας να είναι εκτός Ελλάδας.
Ποιοι είναι οι κυριότεροι πελάτες σας στο εξωτερικό;
Στην Κύπρο έχουμε συνεργασία με την ΚΕΟ για τη διανομή της ΕΨΑ και στην Αυστραλία με την EPSA Australia. Στην Αμερική συνεργαζόμαστε με την Krinos Foods και την Atlantic Εξαγωγική.
Έχει κατά τη γνώμη σας ζημιώσει την εικόνα της εταιρείας σας στο εξωτερικό η σημερινή οικονομική συγκυρία της χώρας;
Η αλήθεια είναι ότι ειδικά σε περιόδους κρίσης η διέξοδος στις διεθνείς αγορές είναι σωτήρια για πολλές επιχειρήσεις. Οι πωλήσεις του εσωτερικού σε αυτές τις περιόδους αναπόφευκτα μειώνονται και αυτό αποτελεί ευκαιρία για μεγαλύτερη έμφαση στις αγορές του εξωτερικού. Ευτυχώς η φήμη της ποιότητας των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό είναι σε πολύ καλό επίπεδο, οπότε έχουμε εξασφαλισμένο ένα βασικό πλεονέκτημα για να κατακτήσουμε και αυτή την αγορά. Εξυπακούεται ότι αυτό το πλεονέκτημα από μόνο του δεν είναι αρκετό να ενισχύσει τις εξαγωγές. Χρειάζεται αποδεδειγμένα καλή ποιότητα προϊόντων, στοχευμένη προώθηση αυτών και βέβαια λογικές τιμές.
Τα σημερινά οικονομικά δεδομένα αποτελούν πρόκληση για περισσότερα επιχειρηματικά ανοίγματα ή σημάδι για περισσότερη εσωστρέφεια και συντηρητική στρατηγική;
Σίγουρα οι μέρες που διανύουμε δεν είναι οι καλύτερες. Η κρίση δεν έχει αφήσει κανέναν αδιάφορο. Υπάρχει όμως και η θετική πλευρά: οι καταναλωτές αρχίζουν και ζητούν πιο επίμονα τα ελληνικά προϊόντα και αυτό είναι μια τάση που δείχνει να ανεβαίνει καθημερινά. Η ΕΨΑ συνεχίζει να εξελίσσεται και να πρωτοπορεί, ακόμη και αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Μέσα στο 2011 παρουσιάσαμε τα πρώτα ελληνικά βιολογικά αναψυκτικά, ενώ εφέτος παρουσιάσαμε πρώτοι τη σειρά λάιτ με φυσικό γλυκαντικό από το φυτό στέβια. Δύο χρόνια νωρίτερα ολοκληρώθηκε μια σημαντική επένδυση στις εγκαταστάσεις μας στην Αγριά, που αγγίζει τα 7 εκατ. ευρώ, η οποία αφορούσε τον πλήρη εκσυγχρονισμό της γραμμής εμφιάλωσης. Εκτός από την αγορά της Ελλάδας, δίνουμε πολλή σημασία και στις αγορές του εξωτερικού στοχεύοντας σε αύξηση των εξαγωγών μας σε ακόμη περισσότερες χώρες. Παράλληλα προσπαθούμε να προσφέρουμε καλύτερες τιμές προς τους καταναλωτές, μέσω εκπτωτικών κουπονιών ή πολυσυσκευασιών, απορροφώντας σημαντικές αυξήσεις στο κόστος παραγωγής και στις πρώτες ύλες. Πιστεύουμε ότι έχουμε ακόμη μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και σχεδιάζουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Όλες οι οικονομικές κρίσεις κάποτε τελειώνουν. Ως ΕΨΑ θα παλέψουμε να βγούμε από αυτήν ακόμη πιο δυνατοί.
Τι θα συμβουλεύατε μια μικρή εταιρεία που κινείται στο χώρο της εστίασης και πλήττεται από την οικονομική κρίση;
Εμείς βλέποντας την κρίση να έρχεται κάναμε όλες εκείνες τις κινήσεις που θα μας έδιναν ευελιξία και βραχυχρόνια ευρωστία στο να αντιμετωπίσουμε πιθανόν πιο δύσκολες ημέρες. Αλλαγές στη δομή, έλεγχο του κόστους, δημιουργία συνθηκών που φέρνουν οικονομίες κλίμακας και τέλος επέκταση με νέα καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, που βρίσκονται στην κορυφή της ζήτησης από τους καταναλωτές.
Εκτός από τη γνωστή πλέον λεμονάδα της ΕΨΑ, για ποιο από τα προϊόντα της παραγωγής σας «καμαρώνετε» περισσότερο;
Τα λάιτ αναψυκτικά με στέβια που κυκλοφορήσαμε εφέτος έκαναν τη διαφορά στη βιομηχανία τροφίμων συνεχίζοντας την καινοτομία των πρώτων βιολογικών αναψυκτικών της προηγούμενης χρονιάς. Εδώ και δύο χρόνια δουλεύαμε σε συνταγές με στέβια στο εργαστήριο, έτσι ώστε μόλις πήρε επίσημα άδεια για χρήση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τέλη του 2011, απλά κάναμε ετικέτες και βγήκαμε στην αγορά. Η αρχή έγινε τον Μάρτιο με τη λεμονάδα και την πορτοκαλάδα λάιτ στο νέο κουτί slim και στη συνέχεια τον Μάιο με τρεις γεύσεις τσάι λάιτ σε ΡΕΤ 500 ml (ΕΨΑ λάιτ τσάι με λεμόνι με 3 θερμίδες, ΕΨΑ λάιτ πράσινο τσάι με ρόδι και βύσσινο με 5 θερμίδες και ΕΨΑ λάιτ τσάι με ροδάκινο με 7 θερμίδες).
Δώστε μας μια εικόνα για την πορεία της εταιρείας το 2012
Η πορεία της ΕΨΑ για το 2012 είναι σημαντικά ανοδική. Δεν μπορούμε ακόμη να ανακοινώσουμε ακριβή οικονομικά μεγέθη, αλλά εκτιμούμε ότι η χρονιά θα κλείσει με μια αύξηση πωλήσεων της τάξης του 30%.
Πώς βλέπετε την πορεία της επιχείρησής σας το 2013;
Επενδύουμε διαρκώς στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης – ένα δείγμα της δουλειάς του φάνηκε φέτος με τα προϊόντα ΕΨΑ λάιτ με γλυκαντικό από το φυτό στέβια. Στα μελλοντικά σχέδιά μας είναι η περαιτέρω επέκταση και ανάπτυξη της εταιρείας μας όχι μόνο στην ελληνική αγορά αλλά και σε πολλές χώρες στο εξωτερικό. Στη συνέχεια της καινοτομίας των bio και της στέβια, ετοιμάζουμε και άλλες ευχάριστες εκπλήξεις για το κοντινό μέλλον.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Και εγώ σας ευχαριστώ.
http://www.statbank.gr/
No comments:
Post a Comment